![]() |
Introduktion om farligt gods |
Ord som kemi og kemikalier udløser hos mange en generel fornemmelse af utryghed, af noget farligt.
Man har fra gammel tid erkendt, at alle stoffer gennem deres fysiske, kemiske og biologiske egenskaber kan udgøre en fare for levende organismer, hvis disse udsættes for stofferne i for stor en mængde eller på en uhensigtmæssig måde. Men naturligvis er ikke alle kemiske stoffer, produkter og materialer lige farlige.
Ad lovgivningens vej tilstræbes det, at nedsætte risikoen ved omgangen med farlige stoffer gennem regler om klassificering, emballering, mærkning, opbevaring, transport, salg og brug.
Kemiske stoffer, produkter og materialer inddeles i fareklasser udfra egenskaber som eksplosivitet, antændelighed og brandnærende natur, giftighed på kortere og længere sigt, ætsende, sundhedsskadelig samt lokalirriterende virkning. Infektionsvirkning og radioaktivitet er ligeledes anvendte fareklasseinddelinger.
Internationalt indplaceres forannævnte industriprodukter, alt efter egenskaber, i en af de ni klasser som forefindes.
De fire internationale regelsæt for transport af farligt gods, ADR (vejtransport), ICAO (lufttransport), IMDG (søtransport) og RID (banetransport) er langt fremme i en harmonisering og følger således FN-anbefalingerne på området for klassificering, mærkning og emballage. FN-anbefalingerne og de fire transportregelsæt omfatter ved sine ni fareklasser lidt over tre tusinde stoffer med hvert sit nummer; det såkaldte UN-No. (FN-nummer).
Som producent, importør/eksportør og dermed emballage- og transportbruger, behøves der også kendskab til nationale regelsæt på området.
Nationale regelsæt for hvert land beskrives ikke i denne bog, men en orientering om regler indenfor EU-fællesskabet og dermed gældende for Danmark skal gives.
Nyt randnr. i ADR99 om uddannelse af alt personale, der er involveret i transport af farligt gods (randnr. 10316)
Nu er der i ADR kommet et formelt krav til, at ikke kun chaufføren skal have en uddannelse. Også personale ansat hos afsenderen og transportøren, og som har noget at gøre med fx af- og pålæsning, eller som sidder på kontoret og udfylder transportpapirer skal modtage en eller anden form for uddannelse. Uddannelsen skal indeholde:
Uddannelsen er med vilje ikke beskrevet i detaljer, da der findes vidt forskellige behov rundt omkring i virksomhderne. Systemet har dog en indbygget kontrolmulighed, idet arbejdsgiveren og medarbejderen hver især skal opbevare dokumentation på, at uddannelsen har fundet sted. Det erafsenderen/speditøren/transportøren, der skal sikre sig, at personale involveret i transport af farligt gods modtager denne uddannelse.
Transport af farligt gods ad vej
Et EF-direktiv, 94/55/EF (om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej) har fra og med 1. januar 1997 sat ADR-konventionen i kraft nationalt på landsdelene, dog er det tilladt frem til 1. juli 1997, at anvende de tidligere regler fra ADR-konventionen 1995.
Endvidere er der bekendtgøreslen (om vejtransport af farligt gods) der indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 94/55 EF (ovennævnte), EF-tidende 1994 L319, side 1 samt Rådets direktiv 95/50/EF, EF-tidende 1995 L249, side 35.
Nationale regelsæt for hvert land beskrives ikke i denne bog, men en orientering om regler indenfor EU-fællesskabet og dermed gældende for Danmark skal gives.
Når farlige produkter emballeres i detailemballager/transportemballager og bringes på brugermarkedet, skal de opfylde bekendtgørelser herom, som er givet af Miljøstyrelsen.
Miljøstyrelsens bekendtgørelser tager som nævnt udgangspunkt i EU-direktiver om klassificering m.v. af farlige stoffer og produkter.
Således anvendes en anden inddeling end givet for transportsituationen, idet der benyttes ti fareklasser.
Faremærkningen er også anderledes, såvel ved farve som form og i enkelte tilfælde ved symbol.
Et produktflow for farlige stoffer fra producent til bruger kan anvende følgende stikord som "værktøj":
Hermed kan transportkolliet begynde sin rejse.
Farligt gods - betyder ikke nødvendigvis en farlig transport.
Transport af farlige stoffer skal foregå i følge givne regelsæt udfra intelligens og sund fornuft og på et for omgivelserne ringe risikoniveau.